måndag 2 januari 2012

hem ljuva hem


Varken jag eller min man kan förstå att vi ska flytta hit! Det kanske inte ser så mycket ut för världen just nu, men vi ska byta fönster, till handgjorda fönster med äkta spröjs och efter det kommer det att se ut som ett helt annat hus. Vi vill ju åt den gamla stilen eftersom huset är byggt 1910. Det ligger så fantastiskt fint med alla fält, hästhagar och gårdar runt omkring. Men med närheten till stan, som man når på 15 min med bil. Insidan är underbart neutral, så det är bara att sätta igång att inreda utan att behöva göra de tråkiga sakerna. I morgon ska jag börja packa ner lite saker som man ändå inte använder så ofta. Jag och min mamma ska även åka till huset i morgon och titta. Hon har ju inte sett det än. Får jag bestämma så åker vi till Vindåkra Gård, som bara ligger ett stenkast därifrån. Jag har aldrig varit där, men kollar man på deras hemsida så kan jag bara gissa att det är ett sånt där ställe som man blir alldeles lycklig utav :-) Massor av fina kläder, inredning och god mat. Sånt man inte kan vara utan, ni vet...

Sett från hallen in mot matrum, det blyinfattade fönstret är jättefint, men det ska bytas ut då vi inte tycker att det passar till husets stil. Här blir det spröjsade fönster som i övriga huset sen.
Dörr från hallen in till matrummet. Fin, men vet inte om den heller passar husets ålder.
Fina gamla element och fina ljusgrå golvlister.         
Underbara spegeldörrar med originalhandtag och vita putsade väggar.


Här är badrummet som ligger i hallen. Vi ska byta ut kommoden mot en vit Miller-kommod.


Glasblocksväggen åker bort och ett tassbadkar ska in.

Fina dörrkarmar.

Köket är fint men pyttelitet och har löjligt lite förvaring. Vi vill byta plats på köket och sätta det på andra sidan väggen, som nu är ett matrum.Då skulle detta bli tvättstugan, som nu ligger i ett separat hus i trädgården. Drömmer om ett handbyggt platsbyggt kök...

Utsikten från köket. Här betar de fina hästarna...
Motsatta sidan av köket, här är två fina skafferi med jordkällare.

Fin original-hatthylla i hallen ut mot trädgården.


Här är Tv-rummet i anslutning till köket, som vätter ut mot trädgården.
Ebba känner sig redan som hemma :-) denna väggen är  i tv-rummet mot köket. Den hemska luftvärmepumpen på väggen i hörnet kan vi förhoppningsvis ta bort när vi byter värmesystem.
Trappan ska få bakstycken så att vår lille kille och hundarna inte kan halka igenom trappstegen. Sen vill vi bygga nån form av förvaring/garderober under trappan, det är ändå en sån dödyta.
Här kommer övervåningen och direkt in i det som ska bli vårt sovrum. Där dörrhålet är, blir min walk-in-closet/ pysselrum.
Om man går till höger om trappan kommer man in till lillkillens egna rum.
I hans rum finns det fina platsbyggda garderober med små hyllor som man kan fylla med fina leksaker och böcker.
Utsikten från Mateus rum.
Utsikten från vårt sovrumsfönster. Helt underbart att vakna upp till hästarna.
Min walk-in-closet/ hobbyrum har också platsbyggda garderober. i Hålrummet blir det skrivbord, i garderoberna pysselmaterial i den ena och vinter alt. sommargarderoben. Andra sidan väggen får den aktuella garderoben hänga framme.
Är väldigt förtjust i dörrknopparna på garderoberna i min garderob/hobbyrum.
Går man ner för trappan igen och går till vänster så kommer man ner i kontoret/gästrummet. Och ja, vi ska måla om :-)
Går man ut från kontoret/gästrummet kommer man ut i hallen till framsidan och möts av detta helt fantastiska handslagna tegelgolvet.
Huset från baksidan.
På baksidan hittar man även tvättstugan och pannrummet. Att göra om tvättstugan till hönshus är en dröm...Höns är bara så idylliskt.
Hästarna går mitt emot vår trädgård. Blir nog många turer med morötter :-)
Tänk så mycket gott man kan göra av de egna äpplena till hösten. Äpplekaka, äpplechutney, äpplemos...

Från gaveln, tycker att metallkryssen är så fina. På uteplatsen blir det nog mycket grillning i sommar.
Söt pittoresk grind med grusgång.
Huset från framsidan. Vill byta ut dörren och belysningen till nåt lite mer tidstypiskt. Gärna svart!
Kommer dofta himmelskt i sommar med all denna lavendel längs hela framsidan.
Rund rabatt från framsidan som nog behöver sig en liten frisering.

Mittemot framsidan på huset ligger det en gård som jag hoppas kunna ha häst hos när det är dags. Tänka att bara stega ut från dörren och in i den röda porten och mötas av ett gnägg!
Sista bilden, huset från andra gaveln, här är köket, matrummet och min garderob/ hobbyrum på ovanvåningen.    
Det blev ett långt inlägg det här. Hoppas att ni lika mycket som jag, kan se alla möjligheter och potential , huset har. Annars får ni helt enkelt följa med på resan här på bloggen!
Blir kanske lite bilder från Vindåkra gård i mrogon om det blir ett besök där!

Sov gott!// Linda



2 kommentarer:

  1. Ooh la la, det ska vara ett jätte vackert hus!
    I love how you wrapped your Christmas presents !!! Gorgeous!!

    SvaraRadera
  2. Oj va kul med hus!
    Grattis!

    Låter som om ni tänker göra en hel del!
    Vi är snart klara med vår renovering!
    Eller klar blir man nog aldrig! ;)
    Kul att bevara/ta fram den gamla stilen tycker jag!
    Smart att bygga in trappen, vi har en skrubb där under som rymmer MASSOR!
    Jaa hönor är såå mysigt! =)

    Mvh Liza

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...