tisdag 10 januari 2012

Ljuva lavendel

I dag har hela vårt hem fått bada i ljuva dofter av lavendel. Det doftar som ett gammalt linneskåp fyllt med rentvättat och nymanglat linne. Den känslan vill jag få varenda gång jag öppnar en låda eller garderob. Därför har jag nu sytt små doftpåsar, som jag fyllt med torkad lavendel. Jag har använt ett glest bomullstyg på framsidan och svart spets på baksidan. Allt för att lavendeldoften ska kunna sprida sig så mycket som möjligt. Den svarta spetsen som jag använt är en stuvbit från när jag sydde upp mina brudtärnors klänningar till vårt bröllop. Så lite ljuva minnen finns det med här också. Det tycker jag att doftpåsar ska ha, så att man varje gång får syn på den, där i lådan, blir påmind om det goda som varit. Motiven på framsidan har jag fått genom att printa ut på skrivaren, direkt på tyget, men genom att först limma tyget på ett A4-ark med papperslim. Tyget går tyvärr inte att tvätta utan att trycket går bort, men doftpåsar är ju inte direkt något man lägger i tvättmaskinen ändå. Jag längtar efter att lägga dessa små skönheter i våra nybyggda garderober, mellan lakan, kläder och dukar, när vi flyttar till huset. På ovanvåningen ska vi bygga garderober. Tyvärr är väggarna snedväggar så därför måste vi bygga garderoberna själva, för att maximera förvaringsytorna. Men det känns faktiskt härligt genuint att de blir just hand- och platsbyggda. Det projektet kommer i gång i helgen och ska förhoppningsvis vara färdigt tills vi flyttar in. Så att man kan lasta in de ton av gardiner, kuddar, dukar, plädar och handdukar som en inredningsnörd som jag, samlat på mig...




I morgon ska jag knåpa i hop en påse till tvättklämmorna, och kanske blir det en påse till skoputs-sakerna också.

Sov gott! // Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...