tisdag 17 januari 2012

Huvudbry


Jag är så kluven! Blir inte riktigt klok på, hur jag ska få i hop det "karga nordiska" matrummet, med det mjuka pastelliga "modern-vintage"-tv-rummet. Jag funderar på om jag ska skippa det pastelliga. Nu när jag redan sytt kuddar och köpt jättefint "lull-lull". Känns sådär kul. Det mest logiska och praktiska vore att skippa det "karga nordiska". Men å andra sidan har jag hittat så mycket fin inredning på det temat. Kanske kan jag få i hop det på det sättet att jag låter det det "karga nordiska" bli lite mer elegant och med inslag av vintage. Lite mer som det är nu. Då blir det tyvärr lite som att bara flytta möblerna till ett annat hus, utan att prova på något nytt. Nu när man har chansen att byta stil, vill man gärna ta den. Jag tror att jag ska utgå från en jättestor gren, som fallit ner i trädgården. Den såg jag direkt, att den skulle vara en fantastisk kombination med silverurnan som vi har på vårt matbord i dag. Bara ner med den där i urnan och i med massor av bullig mossa. Ståendes på golvet. Då blir krukan vintage och grenen karg natur. Hade tyckt att det var trevligt att ta in lite mer svart och grått, då alla lister, dörrar och snickerier, är målad i en ljust grå nyans. Att ha beige som en basfärg känns inte lika naturligt då. Vi har pratat lite om att måla matbordet sobert mattsvart. Detta är ju verkligen ett I-landsproblem och på ett sätt njuter jag, för jag får äran och chansen att inreda ett helt nytt hem. Varför klaga :-)? Jag hoppas på något sätt att det ska falla sig naturligt när vi fått dit möblerna...

Matta och sten-sittpuffar från Vivaterra.com, stubb-pallar/bord från Ygg & Lyng, bord  från Newport fantastiskt vitrinskåp från Olsson & Jensen
Inspirationsbild från Bobedre.dk


Medan jag satt och letade inspirationsbilder till kollaget ovan, så blev jag faktiskt lite klarare om hur färger och möbler ska kunna kombineras med varandra. jag har i alla fall blivit störtförälskad i ett svart vitrinskåp med vit insida från Olsson & Jensen, som tyvärr redan är sålt. Men är man något sånär händig med en pensel så borde det inte vara nåt svårt att måla om nåt gammalt furuskåp :-) Extra nöjd blev jag när jag hittade bark/näverbilden med den mintgröna mossan på. Se där, där kom det mintiga gröna in i bilden!

Ja men det löser sig, det gör det alltid :-) 
Ha en underbar kväll! // Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...