onsdag 21 december 2011


För att julen verkligen ska bli till en riktigt mysig och fin sådan, krävs det att man har sina nära och kära runt omkring sig, att man visar lite kärlek, vänlighet och omtanke. Mycket av denna vara blev det idag. Min kära vän S, kom över på en fika. Med sig hade hon den underbaraste kola en lakritsälskare som mig kan tänka sig! Vad kunde bli bättre än turkisk peppar-kola i små söta god-jul-formar?  Egenhändigt tillverkade överraskningar som denna gör att mitt hjärta slår ett slag extra. Jag bjöd på en sallad, som jag blev inspirerad utav att göra, från "Jamie Olivers Jul". Innehållet bestod utav alla nyttiga saker man kan tänka sig. En riktigt vitamin-kick! Det kan ju behövas nu innan all julmat ska avnjutas. S tog både en och två gånger och bad om receptet och sa att det var väldigt gott, så det tar jag absolut som att det var godkänt! Samma härliga reaktion fick jag av min man, när vi åt samma sallad till kvällsmat. Och jag får ju faktiskt erkänna att det var något av det jag lyckats bäst med i matväg!

 
INNEHÅLL SALLAD:
  • Grillad Kyckling
  • Torkade tranbär, blåbär och russin
  • Solrosskott
  • Blandade nötter
  • Clementinklyftor
  • Flytande honung
  • Blandsallad
DRESSINGEN (den viktigaste ingrediensen):
  • 1 msk soya
  • 1/2 fint riven rödlök
  • Fint riven färsk ingefära (ca lika mycket som en tumme)
  • Saften av en clementin
  • Olivolja i massor (ca 1 dl)
Det kändes skönt att för en gångs skull slippa det eviga vardagsproblemet :Vad ska vi ha till mat i kväll? Det problemet slipper vi ju absolut nu i julhelgen. Men på fredag hinner vi med ännu en tradition som vi själv skapat och som alltid kommer att bestå. Vårt fredagsmys. Den börjar med lite vin med goda tillbehör som oliver, ost eller torkad frukt. Gärna medan vi lagar fredagens middag, som avnjuts med lite mer gott vin. En helt underbar tradition som jag rekommenderar varmt. En varm känsla spred sig i min kropp idag när jag såg att jag fått några fina julönskningar från fler nära och kära! E-post i all ära, men inget slår en handskriven hälsning...



Njut nu av Ernst!!! // Linda





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...