söndag 11 december 2011

Pepparkakorna slipper inte undan...


Det är inget i det här hushållet som slipper undan att bli pyntat. Jag var på glöggkväll hos min bästa kompis i fredags och ville ju gärna ta med nåt julgott till glöggen. Men kände inte riktigt att jag hade tid att stå och baka något. Så jag kom på den briljanta idén att doppa runda pepparkakor i vit choklad och dekorera med små socker-silverkulor. En idé som bara dök upp en sån där natt där man är hyperkreativ och inte kan somna. Så det var bara att sätta idén i verk. Lite pillrigt, men efter lite övning så var det som om man aldrig gjort nåt annat. Då jag alltid lyckades få vatten i chokladen när jag smälte den i vattenbad förr (då är det bara att kasta den), brukar jag lägga chokladen i en fryspåse och knyta igen påsen, sen ner med den i det heta vattnet. Man får bara se till att påsen inte nuddar grytans botten och vara noga med att torka av påsen ordentligt innan man klipper upp den. Vatten + choklad= dömt att misslyckas. La dem i lite cellofan med ett silverband och voila så var det en perfekt liten gå-bort-present! En underbart trevlig kväll blev det, i goda vänners lag, med massor av glögg, skratt och julgott i alla dess former och varianter!

Ha nu en fin söndagskväll! //Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...